W dniu 14 listopada 2012r. otrzymaliśmy Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie

Wielkopolski Kurator Oświaty, Pani Elżbieta Walkowiak, przyjęła rekomendację Wojewódzkiego Koordynatora Szkół Promujących Zdrowie i przyznała Szkole Podstawowej nr 12 im. Księcia Bolesława Pobożnego w Kaliszu Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie.

wielkopolska sieć szkół promujących zdrowie

Uroczyste wręczenie certyfikatu, odbyło się 14 listopada 2012 roku w Poznaniu podczas VIII Wojewódzkiej Konferencji Szkół Promujących Zdrowie. Certyfikat odebrała p. dyr M. Gałczyńska i Koordynator Szkoły Promującej Zdrowie p. M. Kamińska. Jest on podsumowaniem czteroletniej pracy całej szkoły na rzecz promocji zdrowia.

Gratulujemy społeczności szkolnej dużego osiągnięcia i życzymy dalszych sukcesów zdrowotnych.


 

Co to jest Szkoła Promująca Zdrowie?

logo

   Szkoła Promująca Zdrowie jest to miejsce nauki i pracy społeczności szkolnej, w którym uczniowie, pracownicy szkoły i rodzice: podejmują starania, aby poprawić swoje samopoczucie i zdrowie, uczą się jak zdrowiej żyć i jak tworzyć zdrowe środowisko, zachęcają innych do podjęcia podobnych starań.

*****************

Działania realizowane w szkole
od września 2009 do czerwca 2012 roku
w ramach okresu przygotowawczego do programu
„Szkoła Promująca Zdrowie”

Zespół do spraw promocji zdrowia:
dyr  Małgorzata  Gałczyńska,   Aleksandra Golatowska,   Joanna  Przygodzka, koordynator  Małgorzata  Kamińska.

W ramach „Szkoły Promującej Zdrowie” działaliśmy na kilku płaszczyznach:

I. Kształtowanie pozytywnych nawyków żywieniowych i higienicznego trybu życia.

II. Właściwe spędzanie czasu wolnego.

III. Zapobieganie wadom postawy.

IV. Dbanie o środowisko naturalne.

V. Zwiększanie bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia uczniów w szkole.

Ad I

1.  Szkoła uczestniczy w programie „Szklanka mleka” oraz  „ Warzywa i owoce w szkole.  Wszyscy uczniowie 3 razy w tygodniu otrzymują kartonik mleka, który spożywają wraz z drugim śniadaniem.  Natomiast uczniowie edukacji wczesnoszkolnej dodatkowo dwa dni w tygodniu dostają warzywa i owoce w postaci surowej bądź też w postaci soków, które są również dodatkiem do drugiego śniadania.

mleko2. Wśród uczniów edukacji wczesnoszkolnej realizowany był projekt pt. „Rośniemy zdrowo”. Obejmował liczne działania prozdrowotne takie jak: wspólne przygotowywanie pod kierunkiem nauczyciela sałatek, surówek warzywnych i owocowych, jako produktów o wysokiej wartości zdrowotnej, mycie zębów po drugim śniadaniu wg zaleceń i instrukcji higienistki szkolnej, udział w konkursach dotyczących zdrowego odżywiania.

higiena jamy ustnej surówki

3. Odbywały się apele, liczne konkursy  np. „Najzdrowiej odżywiająca się klasa”, „Najlepszy plakat o tematyce prozdrowotnej”.

przedstawienia promujące zdrowieCorocznie uczestniczyliśmy w Międzyszkolnym Konkursie Szkół Promujących Zdrowie organizowanym przez Szkołę Podstawową nr 23 w Kaliszu.


Ad II

1. W szkole funkcjonuje Szkolne Koło PTTK w ramach, którego uczniowie często uczestniczą w różnego rodzaju rajdach, konkursach krajoznawczych bądź historycznych czy przyrodniczych. Kółko prowadzi swoją działalność już od kilku lat i w ciągu tego czasu uczniowie uczestniczyli w 43 rajdach, na których aktywnie spędzali czas wolny.

2. Zgodnie z zainteresowaniami uczniów funkcjonują w szkole liczne koła sportowe: piłka nożna chłopców, piłka ręczna dziewcząt, piłka ręczna chłopców, lekkoatletyka, taniec, gimnastyka akrobatyczna. Uczestniczący w nich uczniowie posiadają liczne osiągnięcia sportowe jak np.: I miejsce w Mistrzostwach Kalisza w piłce ręcznej zarówno dziewcząt jak i chłopców, II miejsce w Mistrzostwach Kalisza w piłce koszykowej dziewcząt, II miejsce w Mistrzostwach Kalisza w piłce nożnej chłopców, III miejsce w Lidze Lekkoatletycznej Kalisza, III miejsce w Mistrzostwach Kalisza w sztafetowych biegach przełajowych.

3. W ramach projektu „Gwieździstym szlakiem kaliskich legend” wszyscy nasi uczniowie corocznie uczestniczą w rajdzie po mieście, spełniając warunki dobrego rajdowca, przyzwyczajając się do czynnego wypoczynku i poznając historię i dzień dzisiejszy naszego miasta.

4. W stały kalendarz imprez szkolnych wpisały się „Mikołajki na sportowo”, kiedy to 6 grudnia każdego roku wszyscy uczniowie szkoły bawią się i rywalizują ze sobą w konkurencjach sportowych.

Podobnie w naszej szkole wygląda odbywający się corocznie „Dzień sportu szkolnego”.


Ad III

1. W naszej szkole pomagamy uczniom z wadami postawy organizując zajęcia gimnastyki korekcyjnej. Posiadamy dobrze wyposażoną do tego celu salę, gdzie znajdują się: lustro korekcyjne z siatką posturograficzną, jeżyki, skrzynia, równoważnia, deskorolki i inne przyrządy.

ćwiczenia przed lustrem2. W ramach zapobiegania powstawaniu wad postawy u dzieci przeprowadzane są aktywne przerwy śródlekcyjne.

 

Ad IV

1 . W szkole już od pierwszej klasy uczniowie uczą się jak chronić i dbać o naszą przyrodę, aby mogła ona w niezmienionym stanie służyć jeszcze następnym pokoleniom.  Corocznie uczestniczymy w akcji „sprzątanie świata” w ramach, której sprzątamy i porządkujemy tereny blisko szkoły.

2.  Już od 4 lat zbieramy surowce wtórne takie jak: makulatura i butelki plastikowe.Przez ten czas udało nam się zebrać aż 2, 5 tony makulatury i 165 kg butelek plastikowych.

3. Od 5 lat zbieramy baterie, które następnie przekazujemy firmie zajmującej się ich utylizacją. Od tego czasu zebraliśmy pół tony zużytych baterii.  W zamian za to otrzymujemy nagrody w postaci np. globusów, sprzętu sportowego, plansz edukacyjnych, encyklopedii, gier planszowych ekologicznych, które wzbogaciły naszą bazę pomocy dydaktycznych.

4. Segregujemy także śmieci. W szkole znajdują się na piętrach kosze z   przeznaczeniem na  poszczególne odpady.

 

Ad V

1. W ramach szkolnego projektu „Ratujemy i uczymy się ratować” odbyły  się szkolenia uczniów klas edukacji wczesnoszkolnej oraz klas 4-6 z zakresu udzielania pierwszej pomocy.

pierwsza pomoc

2. Przed pójściem na każde ferie lub wakacje zawsze odbywają się apele, których tematem przewodnim jest bezpieczne spędzanie czasu wolnego poza szkołą. Dzieciom przypomina się wtedy o bezpieczeństwie zabaw na śniegu i lodzie lub nad wodą.

3. Uczestniczymy również w programie „ Szkoła bez przemocy” ,w ramach którego między innymi powstał utworzony i zaakceptowany przez wszystkich uczniów Szkolny Kodeks Fair Play.