biblioteka..

Rok szkolny 2016/2017

Godziny otwarci biblioteki:

poniedziałek – czwartek: 7.45-15.00
piątek 7.45-14.00

REGULAMIN BIBLIOTEKI I CZYTELNI

– Regulamin biblioteki i czytelni Szkoły Podstawowej nr 12 w Kaliszu

Zgodnie z regulaminem uczeń, który wypożyczył książkę może ją czytać 2 tygodnie.
Po upływie tego terminu musi ją oddać do biblioteki, albo przedłużyć na kolejne 2 tygodnie.
Wyjątek stanowią lektury, których nie przedłużamy, z racji ich poczytności i dostępności dla każdego czytelnika.
Zgodnie z regulaminem za 7 dni przetrzymania lektury uczeń zobowiązany jest wykonać 1 zakładkę do książki.
I tak: uczeń przetrzymał 14 dni – wykonuje 2 zakładki itd.

czytanieREGULAMIN WYPOŻYCZANIA I UDOSTĘPNIANIA PODRĘCZNIKÓW (MATERIAŁÓW EDUKACYJNYCH) DLA UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 IM. KSIĘCIA BOLESŁAWA POBOŻNEGO W KALISZU

– Regulamin wypożyczania podręczników

czytanie chłopiec

„Piątek z bonusem”

Zasady:

1. Wypożyczając książkę w tym dniu (piątek), otrzymujecie kolorowe karteczki ze specjalnym stempelkiem i datą wypożyczenia.

2. Gdy zbierzecie 5 takich karteczek, będziecie mogli je wymienić na ciekawą nagrodę.

3. Aby otrzymać niespodziankę należy przynieść karteczki do biblioteki – w piątek.

4. Na odebranie nagrody macie tylko tydzień.

5. Jeżeli przegapicie ten termin –nagroda niestety przepada.

****************

Mamy nowych piratów / czytelników!

 …na srebrne łyżki i złote dukaty

             pasuję cię na czytelniczego pirata…

Nasi pierwszacy/ żółtodzioby doczekały się hucznego Pasowania na Czytelnika naszej Biblioteki Skarbów Pirata. Ten wielki dzień odbył się w poniedziałek 22 maja 2017 r.

Każdy pierwszak zamienił się w pirata, aby być godnym pirackim czytelnikiem.

W świat książek wprowadziły naszych maluchów koleżanki z klasy 6a i 5a – Maja Gałązka, Natalia Sobkowska , Oliwia Gózdek i Oliwia Ugorna.

Dzieci musiały wykazać się odwagą, mądrością, spostrzegawczością oraz wiedzą związaną z poszanowaniem  książek.

Zabawa była wspaniała. Pierwszaki wykonały pięknych piratów, zaśpiewały piosenkę, wyrecytowały wiersze i rozwiązały przygotowane dla nich zadania.

Byli gotowi na złożenie przysięgi (co dokonało się!), a potem przy pomocy książki zastali pasowani, na czytelników naszej biblioteki.

Na pamiątkę każdy mały czytelnik otrzymał zakładkę wykonaną przez starszych kolegów i koleżanki naszej szkoły.

Dyplomy, które dostała każda klasa mają przypominać dzieciom, że biblioteka w naszej szkole żyje i czeka na nich.

 Przygotowała – p. Dorota Kasprzycka

****************

Wielkanoc w bibliotece szkolnej

Wprowadzając uczniów w klimat Świąt Wielkiej Nocy, biblioteka przygotowała dla nich kilka atrakcyjnych zadań. Na początku klasy przygotowały piękne dekoracje do biblioteki – kurczaczki i zajączki, najpiękniejsze ozdobiły regały z książkami. Każdy uczeń indywidualnie kolorował ilustracje o tematyce wielkanocnej oraz przystrajał „wielkanocne drzewko”, które zakwitło w bibliotece na początku kwietnia, samodzielnie pokolorowanymi pisankami. Także quizowe wtorki poświęcone były tematyce świątecznej. Dzięki tym wszystkim akcjom uczniowie powtórzyli wiadomości o tradycjach wielkanocnych, przyswoili nowe informacje oraz dobrze bawili przy tworzeniu ozdób świątecznych.

****************

Dzień Kota

17 lutego, w  piątek, do szkoły przyszły dzieci – koty.  A dlaczego i po co?

Wszystkie koty, kotki i kociaki miały wtedy swoje święto.

I te duże, i te małe, pręgowane, łyse czy kudłate. Wszystkie one są kochane.

Na dworze chłodno, pada deszcz – pamiętajmy, że o zwierzęta trzeba dbać:  ogrzać  gdy zmarzną, nakarmić, gdy zgłodnieją, wyczesać,  gdy są brudne. Będą nam wdzięczne do końca życia.

Przynieśliście do biblioteki  79 kotów, pięknie narysowanych i pokolorowanych. Każdy inny, ciekawy, bajkowy i podwórkowy. Wybranie najpiękniejszego było bardzo trudne, jednak zwycięzca został  wyłoniony.

Zwycięzcą i „Super Kotem” roku 2016/2017 została Agnieszka Woźniak.

W tym roku świętowano nie tylko w bibliotece, ale także na korytarzach naszej szkoły. Wszyscy mieli szansę zabawić się w poszukiwanie ukrytych kotów i wymyślić imię dla kota.

W bibliotece każdy chętny mógł brać udział w zabawach w wycinanie, poszukiwanie ciągu dalszego, kolorowanie, liczenie, rozwiązywanie łamigłówek

Pani Ewelina Smuś, przez wszystkie przerwy w tym dniu, czytała dzieciom książki o kotach. Było dużo dzieci, nie spodziewałyśmy się takiej frekwencji. Bardzo dziękujemy p. Ewelinie oraz wszystkim, którzy pomagali, aby ten dzień był wesoły i ciekawy.

****************

CZYTELNICTWO PO I OKRESIE

Wróciliśmy po feriach do szkoły. Nastąpił czas podsumowania czytelnictwa za pierwszy okres.

Wszystkim nam zależy aby w szkole było jak najwięcej uczniów/ czytelników.
Dane statystyczne nie powiedzą nam czy uczeń przeczytał książkę, ale że ją wypożyczył.

Rozpoczynając na początku roku szkolnego konkurs na „Oczytaną klasę”, obiecałyśmy podsumowywać co miesiąc stan czytelnictwa w każdej klasie. Dzięki temu powstała „żyrafa czytelnicza”, która pokazuje sześciu  uczniów z klas 2-3 i 4-6, którzy zajęli najwyższe miejsca.

Wyniki czytelnictwa w klasach:

Klasa 2a -167 książek

Klasa 2b – 95 książek

Klasa 2c – 61 książek

Klasa 3a – 50 książek

Klasa 3b – 95 książek

Klasa 3c – 68 książek

Klasa 3d – 73 książki

Klasa 4a – 50 książek

Klasa 4b – 77 książek

Klasa 5a – 138 książek

Klasa 5b – 69 książek

Klasa 6a – 57 książek

Klasa 6b – 46 książek

Oto najlepsi czytelnicy. W klasach 2-3:

I m. – Nina Rosiewicz z kl. 2a

II m.  – Agata Fijałkowska z kl. 2b

III m. – Adrianna Świderska z kl. 2b

IV m. – Nikola Jabłońska z kl. 2a

V m. – Nikola Melaniuk z kl. 3a

VI m. – Małgosia Bednarek z kl. 3c

W klasach 4-6:

I m. – Justyna Majchrzak z kl. 5a

II m. – Zosia Bruś z kl. 5a

III m. – Weronika Matuszak z kl. 4b

IV m. – Daria Zajdel z kl. 5a

V m. – Aleksandra Glapiak z kl. 4b

VI m. – Oliwia Gózdek z kl. 5a i Oliwia Ugorna z kl. 5a

Gratulujemy Wam osiągnięć czytelniczych i oby tak dalej!

********************

Książki od św. Mikołaja

Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia i w dniu św. Mikołaja, pracownicy naszej szkoły oraz dwoje rodziców, postanowili zrobić niespodziankę naszym uczniom. W tym szczególnym dniu wszyscy zabawiliśmy się w św. Mikołaja. Przeprowadzona została dobrowolna zbiórka pieniędzy, za którą panie bibliotekarki zakupiły piękne i ciekawe książki do naszej biblioteki. Będzie je można wypożyczać już  w styczniu 2017 r. Jest to przemiła inicjatywa naszych pracowników. Książka to uniwersalny prezent, nikogo nie wyróżnia i nikogo nie zawiedzie.
Oby książki te sprawiły Wam (nasi czytelnicy) tyle radości, co Nam, którzy je ufundowaliśmy.

Oto tytuły zakupionych książek:

1.     „Matylda”

2.     „Chłopak z Francji”

3.     „Cudowna opowieść, czyli o świętach w różnych stronach świata”

4.     „Lato tajemnic”

5.     „Miłość, kłamstwa i Lizzie”

6.     „Moja mama i zielonooki potwór”

7.     „Opowieści z Camden Town”:  „Kompleks Pinokia”,  „Mój sąsiad celebryta”

8.     „Wielka przygoda. Burza na morzu i bezludna wyspa”

9.     „Moja prawie siostra”

10.  „Zaopiekuj się mną”

– „Biedna mała Luna”

– „Czaruś mały uciekinier”

– „Dzielny mały Karmel”

– „Gwiazdko, gdzie jesteś?”

– „Mała Lotta i renifery”

– „Niedźwiadek polarny”

– „Smyk, uprowadzony szczeniak”

11. „Bajki z Krainy Mikołajów”

12. „Martynka. Mój królewicz”

13. „Martynka. W poszukiwanie skarbów”

14. „Martynka i kotki”

15. „Moja moda. T-shirty”

16. „Shrek. Magiczny eliksir”

17. „Wesołych świąt. Dreamworks”

17. „3 dobre uczynki. Twardowski wraca na ziemnię”

18. „Turtles”

    – „Początki: Michelangelo”

    – „Początki: Leonardo”

    – „Początki: Raphael”

    – „Początki: Donatello”

19. „Paddington”

20. „Zakochany duch”

21. „Auta”

22. „Uśka w strefie około czasowej”

23. „Sekret Milly”

24. „Trzy miecze i inne bajki…”

25. „Przygody rycerza Valdemara”:

    – „Podskakujący zamek”

    – „Worek pełen duchów”

26. „Hiszpańska baśń o kwiecie i kruku”

27. „Transport lądowy”

28. „W krainie elfów”

29. „Alvinnn!!! I wiewiórki. Raper Teo”

30. „Alvinnn!!! I wiewiórki. Zaginiony klejnot”

31. „Strażak Sam. Fajerwerki i pożar”

32. „Tomahawk Siedzącego Byka”

33. „Baśń o dwunastu miesiącach”

34. Magiczne opowieści misia Teodora”

35. „Jora. Mały jaskiniowiec”

Życzymy mile spędzonego czasu z książką.

Korzystając z okazji zwracamy się z apelem do wszystkich, którzy kochają czytać, czytają i bawią się czytaniem razem ze swoimi dziećmi, niech książka w czasie tych świąt będzie pod choinką i obok choinki.jak-wykorzystac-ksiazki-przez-swiet

My ze swojej strony życzymy wszystkim molom książkowym oraz tym, którzy jeszcze nie odkryli magii książek radosnych Świąt Bożego Narodzenia.

****************

Opowiadali bajki i baśnie

W bibliotece szkolnej odbył się kolejny konkurs mający na celu rozwój czytelnictwa wśród uczniów naszej szkoły. Chętne osoby z klas II-VI, ale także zainteresowane konkursem dzieci z klas I oraz oddziału przedszkolnego, recytowały baśnie i bajki wylosowane spośród wybranych przez nauczyciela bibliotekarza.
Jury brało pod uwagę kilka elementów wystąpienia m. in. znajomość treści utworu, dykcję, ale także zwracało uwagę na strój, rekwizyt, czy grę aktorską.
Oceniający i publiczność nie mieli wątpliwości, że dwa wystąpienia znacząco wyróżniały się na tle pozostałych, dlatego jury przyznało dwa pierwsze miejsca. Jedna z laureatek – Weronika Perońska z oddziału przedszkolnego przedstawiła piękną grę aktorską w mini przedstawieniu pt. „Czerwony Kapturek”. Druga zwyciężczyni – Antosia Stachera z kl. 2c dokładnie i starannie opowiedziała „Legendę o Smoku Wawelskim”, a przy tym pamiętała o rekwizycie – towarzyszył jej mały, pluszowy smok.
Wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział w konkursie, zapraszamy do udziału w kolejnych konkursach. Liczymy na większy zaangażowanie ze strony uczniów klas starszych.

I miejsce Weronika Perońska kl. „0”
                   Antosia Stachera kl. 2c

II miejsce Zuzanna Twardowska kl. 1a

III miejsce Antek Jopek kl. 3a

20161209_105155 20161209_110300 20161209_110403 20161209_114229

****************

Rodzice dzieciom

„Oto jest Kasia” Miry Jaworczakowej to interesująca książka, z którą mogli się zapoznać uczniowie klasy 3d. Poprosili oni o przeczytanie  fragmentów tej lektury mamę jednej z uczennic. Najważniejszym celem  naszej akcji, która odbywa się cyklicznie, jest zachęcenie do czytelnictwa. Słuchanie tekstu czytanego przez Panią Beatę Łuczak  dostarczyło naszym uczniom wielu pozytywnych emocji. Dziękujemy!

p-beata-luczak uczniowie-kl-3d

Przygotowała – p.  Anna Jarmuszczak

****************

Dzień Pluszowego Misia

W piątek przypadał Światowy Dzień Pluszowego Misia. Z tej okazji biblioteka szkolna przygotowała dla uczniów liczne atrakcje. W dniu święta uczniowie przyszli do szkoły w „misiowych strojach”. Tradycyjnie, bez względnie na wiek, w tym dniu każdy mógł przynieść do szkoły swojego ulubionego misia i przytulać się do niego bez ograniczeń.
Na Święto Misia dzieci ze szkolnej świetlicy przygotowały piękny plakat-tort. W piątek wszyscy uczniowie mogli uczestniczyć w zabawach przygotowanych przez bibliotekę szkolną. Na przerwach czekał na nich slalom z misiem, przysiady z książką, malowanie misiów z zawiązanymi oczami i in. W bibliotece odbywały się także spotkania z uczniami klas młodszych, podczas których miały miejsce pogadanki o bajkowych misiach.

dzien-misia-kl-1a konkursy-przygotowane-przez-biblioteke-szkolna pogadanki-o-bajkowych-misiach przysiady-z-ksiazka slalom-z-misiem tort-na-misiowe-swieto-od-dzieci-ze-swietlicy-szkolnej uczennica-ze-swoim-ulubiencem-misiem uczeń w stroju misia

*********************

„Tydzień czytania” z okazji Międzynarodowego Święta Bibliotek Szkolnych

Już minął „szalony” tydzień. Biblioteka, w tym czasie, stała się miejscem docelowym wędrówki  wielu uczniów naszej szkoły. Były zabawy czytelnicze, plastyczne, ruchowe. Każdy czytelnik mógł spędzić czas w dowolny sposób ze swoim „przyjacielem’. Przekonaliśmy się, że książka to nie tylko zapisane kartki, ale także przedmiot do trzymania poprawnej postawy. Wszystkie dzieci mogły namalować własną Królową Książkę.

Najważniejszymi momentami tego tygodnia były spotkania czytelnicze starszych z młodszymi. Uczennice: Judyta Bartczak, Wiktoria Kościelak, Zofia Bruś, Aleksandra Janicka, Wikroria Kasprzak, Wanessa Józefowska, Oliwia Długaś, Julia Staszak, Amelia Świderska, przez cały tydzień ( raz dziennie) czytały w klasach młodszych.

Nie spodziewaliśmy  się takich miłych reakcji dzieci i nauczycieli. Już teraz wszyscy zainteresowani pytają o ciąg dalszy tej akcji czytelniczej. Jesteśmy pewne, że uda się ją powtórzyć w grudniu, przedstawiając dzieciom literaturę świąteczną, którą można wypożyczyć  w naszej bibliotece.

W ostatnim dniu odbył się Konkurs czytelniczy „Pięknie czytam”.
Podsumował on akcje odbywające się w  bibliotece w „Tygodniu czytania”. Brały w nim udział dziewczyny z klasy 4a i 4b (w sumie 11 osób).

Oto wyniki konkursu:

I miejsce zajęła Paulina Michalak z klasy 4b

II miejsce zajęła Wiktoria Krysztofowicz z klasy 4b

III miejsce zajęły Julia Kaźmierczak i Adrianna Walczak z klasy 4b.

Uczestniczki konkursu wybrały spośród siebie Oliwię Grzelakowską i przyznały jej Nagrodę Publiczności.

Wszystkie prace dzieci wykonane w tym tygodniu są wywieszone w bibliotece szkolnej.

20161028_105420 20161028_113533 20161028_113543 20161028_113558

****************

Wyniki konkursu na najładniejszą dynię:

dynia

Klasy 1-3:        Klasy 4-6:

1a – 10p.           4a – 7p.
1b – 9p.            4b – 10p.
2a – 10p.           5a – 0p.
2b – 9p.            5b – 0p.
2c – 10p.           6a – 9p.
3a – 10p.           6b – 8p.
3b – 9p.
3c – 8p.
3d – 0p.

****************

 

„Klinika książek”

Akcja obejmuje uczniów klas 4-6. Każda klasa ma przez miesiąc pełnić rolę „lekarzy książek”.

W związku z tym, klasa we własnym zakresie zakupuje szeroką taśmę klejącą, gumkę do mazania i nożyczki.
Każdy uczeń i uczennica danej klasy, jeden raz w danym miesiącu, przychodzi (po lekcjach – na 45 minut) do biblioteki w celu naprawienia zniszczonych książek.
Wychowawca dzieli klasę na 5 osobowe grupy. Tylko jedna grupa może być
 w  bibliotece jednocześnie.

Wychowawca ma za zadanie powiadomić rodziców o dniu i godzinie pobytu dzieci w bibliotece.

W bibliotece będziemy sprawdzać: obecność, wykonane przez was naprawy książek.
Naprawione książki mają wyglądać lepiej po naprawie.

Harmonogram „Kliniki książek”:
październik   6a
listopad   6b
styczeń   5a
marzec   5b
kwiecień   4a
maj   4b

****************

Informujemy!!!
Ruszyła 4 edycja konkursu „Oczytana klasa”.
Zapraszamy wszystkich uczniów do czytania!
Wyniki waszych wysiłków będą odkrywane i zapisywane pod koniec każdego miesiąca. A jest o co walczyć. Klasa, która zwycięży otrzyma nagrodę/niespodziankę.
W ubiegłym roku szkolnym wygrała klasa 4a (obecnie 5a). W nagrodę cała klasa otrzymała bilety do kina na film o zmutowanych żółwiach.

 

Co ciekawego czeka Was w bibliotece w tym roku szkolnym?

  1. We wtorki ruszają mini konkursiki „Quizowe wtorki”.

  2. „Bonusowe piątki” jak w ubiegłym roku.

  3. „Wisielec” – zabawy: czy pamiętasz mnie.

  4. Powstanie „Klinika książek”, czyli będziemy naprawiali nasze książki zniszczone przez „piratów/korsarzy”.

  5. Raz w miesiącu, z zaskoczenia, będą odbywały się tajemnicze  „Dni pirata”.

  6. Odbywać się będą także konkursy czytelnicze, recytatorskie, oratorskie.

  7. W naszym kąciku, tuż przy drzwiach do biblioteki, pojawi się galeria Waszych prac.

  8. Możecie zabawić się w „Kleksografię”.

  9. W formie zabawy sprawdzać będziemy czy: potraficie wycinać, pisać w liniach, układać wyrazy, szyfrować i odszyfrowywać wiadomości, pięknie kolorować, rozwiązywać łamigłówki, wykonywać zakładki itp.

  10. Będą zabawy adwentowe i bożonarodzeniowe.

  11. Zaproponujemy Wam konkurs: „Czy znasz swoją bibliotekę?”

  12. Będą konkursowe zabawy związane z przeczytanymi książkami.

  13. „Nakrętkomania”, brzmi tajemniczo a związana jest z zabawami słowem.

  14. Już w październiku czeka Was impreza „Tydzień czytania”, a w nim będziemy budować wieżę wiedzy, zabawimy się w książkowe podchody, może coś zaprojektujemy. Będzie też wiele innych zabaw czytelniczych, każdy znajdzie coś dla siebie.

  15. W każdym miesiącu, a właściwie każdego dnia, w bibliotece dzieją się fantastyczne akcje, można przeczytać i dowiedzieć się jak rozwiązać swoje problemy, można porozmawiać

    z nami na różne tematy – jeżeli macie taką potrzebę.

Przedstawione wyżej propozycje to nasz plan pracy w skrócie.
Wiele działań jest podejmowanych spontanicznie, na życzenie uczniów, wynikających z zainteresowań naszych czytelników.

Jesteśmy otwarte na propozycje naszych czytelników, rodziców i wychowawców.

Mamy ogromną prośbę: czytajcie ogłoszenia rozwieszane dla Was na terenie szkoły. Z nich dowiecie się co i kiedy odbywa się w naszej bibliotece.

****************

Ahoj!   Mamy nowych czytelników!

Dzieci z klas drugich odwiedziły naszą bibliotekę i wypożyczyły samodzielnie pierwszą książkę. Oczywiście wspólnie przypomnieliśmy sobie najważniejsze punkty „Regulaminu biblioteki szkolnej” i wyjaśniliśmy co znaczy mówić szeptem w naszej czytelni. Ustaliliśmy, że nie trzeba bać się czytania, że czytanie jest fajne i potrzebne nam we wszystkich dziedzinach życia.
Dzieci wspólnie określiły, że książka to ich nowy przyjaciel i obiecały często odwiedzać swoich ulubieńców.

Każdy czytelnik – pirat powinien pamiętać swoich przyjaciół, dlatego też prosimy o zaprowadzenie w klasach 2-3 „Dzienniczka lektur”, a w klasach 4-6 karty noszącej tytuł „Biblioteczka przeczytanych książek”.

***************

 

Rok szkolny 2015/2016

„Książka naszych marzeń”

W ty roku szkolnym przystąpiliśmy do rządowego programu „Książka naszych marzeń”, dzięki któremu pozyskaliśmy dodatkowe pieniądze na zakup nowych książek do naszej biblioteki. Zakup tytułów został poprzedzony licznymi rozmowami z uczniami na temat ich zainteresowań czytelniczych (oraz życiowych) oraz wymianą spostrzeżeń nt zapotrzebowania księgozbioru z nauczycielami.
Mamy nadzieję, że zakupione tytuły zachęcą Was do częstszych odwiedzin naszej biblioteki oraz rozbudzą Wasze zainteresowania czytelnicze, pozwolą odkryć atrakcyjny sposób zdobywania wiedzy o świecie, a także spędzania wolnego czasu.

Więcej informacji o nowościach uzyskacie u nauczycieli bibliotekarzy.

 czytać

Od wielu lat trwa akcja „Cała Polska czyta dzieciom”. Równie długo poszukujemy „złotego środka” na czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży. Malejące zainteresowanie książką w tej grupie wiekowej martwi najbardziej, dlatego staramy się podejmować coraz to nowe działania, by temu zapobiec.
Jak już wcześniej wspominaliśmy, w tym roku szkolnym przystąpiliśmy do rządowego programu „Książka moich marzeń”. W ramach tego programu zaplanowaliśmy rozmaite zadania, które mają przybliżyć naszym uczniom kontakt z książką i zainteresować ich czytaniem.

Plan działań w ramach programu „Książka moich marzeń” realizowanego w Szkole Podstawowej nr 12 w Kaliszu
w roku szkolnym 2015/2016

· Całoroczny projekt Oczytana klasa – odpowiedzialni: bibliotekarze, wychowawcy klas

· Mój zeszyt lektur – odpowiedzialni: bibliotekarze, wychowawcy klas

· Konkurs pięknego czytania kl. 4 – odpowiedzialni: bibliotekarze

· Wystawa nowo zakupionych tytułów – odpowiedzialni: bibliotekarze

· Tydzień czytania (czytanie w oddziale przedszkolnym przez uczniów kl. 4-6) – odpowiedzialni: bibliotekarze,
p. E. Szymczak

· Misiowe czytanki – odpowiedzialni: bibliotekarze

· Czy to rzeczywistość, czy też fikcja literacka? Konkursy czytelnicze – odpowiedzialni: poloniści

· Quizy ekologiczne, krajoznawcze i sportowe – odpowiedzialni: p. E. Jasińska, p. M. Nowicka, p. D. Kasprzycka, zespół edukacji wczesnoszkolnej

· Kocie opowiastki – odpowiedzialni: bibliotekarze

· Duży czyta małemu (czytanie w oddziale przedszkolnym przez uczniów kl. 6) – odpowiedzialni: p. U. Kaczmarkiewicz,
p. G. Krawczyńska (od 22 lutego – po uzgodnieniu harmonogramu z p. E. Szymczak)

· Rodzice czytają dzieciom – wychowawcy wraz z uczniami zapraszają rodziców do wspólnego czytania w klasie (zdjęcia i krótka informacja o czytającym oraz czytanej książce niezbędna do sprawozdania oraz na stronę internetową) – odpowiedzialni: wychowawcy klas (min. raz w miesiącu)

· Krótkie formy reklamowania przeczytanych książek: wiersz, opowiadanie, komiks, piosenka, plakat, hasło itp. – odpowiedzialni: edukacja wczesnoszkolna, p. K. Witasiak,
p. U. Kaczmarkiewicz, p. G. Krawczyńska, bibliotekarze (termin dostarczenia prac do 27 kwietnia)

· Prowadzenie rozmów w kl. 1-6 nt. Fajną książkę przeczytałam/-em – odpowiedzialni: p. ze świetlicy, p. z edukacji wczesnoszkolnej, p. R. Tomaszewski, p. W. Bartosik,
p. E. Kacprzak, p. E. Jasińska, p. M. Nowicka, p. D. Kasprzycka, s. Stefania, ks. M. Kamiński, p. Ł. Strzelczyk, p. A. Sip

· Debata czytelnicza – sąd nad książką – odpowiedzialni:
p. G. Krawczyńska (maj)

· Krótka recenzja wybranej książki (kl. V-VI) – odpowiedzialni: p. U. Kaczmarkiewicz, p. G. Krawczyńska

· Przyłapani na czytaniu – konkurs fotograficzny – odpowiedzialni: p. A. Sip, p. Ł. Strzelczyk, p. A. Golatowska
(do 31 marca)

· Konkurs międzyklasowy dla kl. 3 na inne ciekawe zakończenie bajki Tomcio Paluch – odpowiedzialni: wychowawcy kl. 3 –
p. J. Przygodzka, p. Z. Kobylińska (do 29 kwietnia)

· Pomylone tytuły – odpowiedzialni: bibliotekarze (do końca maja – raz w tygodniu)

· Tworzenie słowniczka polsko-angielskiego z wyrazami związanymi z przeczytaną książką – odpowiedzialni: p. A. Sip, p. Ł. Strzelczyk, p. J. Biernat (raz w miesiącu począwszy od marca)

· Pasowanie na czytelnika – odpowiedzialni: bibliotekarze (maj)

· Tworzenie karty katalogowej w programie Paint – odpowiedzialni: p. M. Nowicka, p. R. Jendrzyn (do końca marca)

· Tworzenie rysunkowej karty katalogowej – odpowiedzialni:
p. K. Witasiak, edukacja wczesnoszkolna (do 18 maja)

· Tworzenie ilustrowanego katalogu książek – odpowiedzialni: p. D. Kasprzycka

· Redagowanie strony internetowej z bieżącymi informacjami
o przebiegu programu – odpowiedzialni: p. A. Giernalczyk

Starsze klasy młodszym, a rodzice dzieciom

W październiku rozpoczęliśmy w naszej szkole comiesięczną  akcję  „Starsi czytają młodszym”, która ma na celu rozwijać kompetencje czytelnicze uczniów oraz rozbudzać ich zainteresowanie książkami.

Dzieci w oddziale przedszkolnym, klasy pierwsze i drugie  miały okazję wysłuchać krótkich bajek, wierszy czytanych przesz starsze koleżanki z piątej i szóstej klasy. Nastrój był wręcz teatralny. Każda czytana bajeczka wzbogacona była wykonanymi przez uczennice postaciami. Nasze maluchy świetnie się bawiły, uważnie słuchały wystąpień przygotowanych przez starsze koleżanki, śmiały się, podpowiadały znane kwestie, odpowiadały na pytania i bardzo głośno biły brawo.

Uczniowie wracali do klasy z uśmiechem, mając nadzieję na kolejne takie spotkania, które – zdradzimy – z pewnością odbędą się w przyszłym miesiącu (i kolejnym, kolejnym… :-)). Należy chyba jeszcze dodać, że czytającym akcja również sprawiła ogromną radość!

Akcja „Starsi czytają młodszym” przerodziła się w rodzinne czytanie. Do programu (co nas bardzo cieszy!) włączyli się Rodzice naszych uczniów i czytają naszym milusińskim.

Zgodnie z naszymi działaniami na zaproszenie uczniów i wychowawcy danej klasy w umówionym dniu i o ustalonej godzinie, do szkoły przychodzi rodzic jednego z uczniów danej klasy i prezentuje fragment ulubionej książki lub wybiera tytuł uzgodniony z wychowawcą (kwestia uzgodnienia).
Wiemy, że takich miłych chwil z „czytającymi rodzicami” doświadczyli już uczniowie niektórych klas.
Poniżej prezentujemy zdjęcia z wizyty p. Katarzyny Młynek-Drobnik,  mamy Zoi uczennicy kl. 2d, która przeczytała dzieciom książkę Aliny i Czesława Centkiewiczów „Zaczarowana zagroda”.

IMG_20160217_115413 IMG_20160217_115423 IMG_20160217_115431 IMG_20160217_115446

W lutym 2016 r. czas na spotkanie z naszymi milusińskimi znalazła także p. Paulina Świderska, która odwiedziła uczniów kl. 1b, by poczytać im fragmenty z książki pt. „Kacperiada”. Mama Ady, uczennicy z kl. 1b przeczytała dzieciom śmieszne historie, jakie zdarzają się pewnej trzyosobowej rodzince. Książka zabawna, a jednocześnie pouczająca, zarówno dorosłych, jak i dzieci. Polecamy do wspólnego czytania przez rodziców i dzieci!

Uczniów klasy 2a odwiedziły aż trzy mamy, które prezentując wybrane fragmenty bajek i opowiadań promowały czytelnictwo. Jak widać na załączonych  zdjęciach,   spotkania   przebiegały   w    miłej    atmosferze,   a   utwory   czytane   przez   p. Perskawiec   (mamę  Oskara)   i   p. Zbożnik (mamę Kacpra) bardzo zainteresowały dzieci.

IMG_0039 IMG_004020160429_08573920160429_085751

Rodzicom odwiedzającym naszą szkołę i czytającym uczniom bardzo serdecznie dziękujemy za włączenie się do naszej akcji oraz zapraszamy do współpracy kolejnych rodziców!

Lekcje biblioteczne

W listopadzie i grudniu klasy 4-6 uczestniczyły w lekcjach bibliotecznych przygotowanej przez panie z biblioteki. Wykorzystane zostały nowe, kolorowe słowniki, albumy.
Tematem zajęć były pośrednie i bezpośrednie źródła informacji. Po teoretycznym wstępie na temat encyklopedii, typów słowników oraz wskazówek, jak z tych publikacji korzystać, uczniowie mieli możliwość utrwalić nowo nabytą wiedzę w ćwiczeniach praktycznych. Sami musieli zdecydować, z jakich słowników skorzystać, by wykonać konkretne polecenie. Świetnie sobie z tym poradzili.

Boy and girl flying on a book

Odkryli uroki czytania na nowo

Odkąd nasza biblioteka wzbogaciła się o nowe tytuły z dziedziny literatury dziecięcej i młodzieżowej, widać większe zainteresowanie tymi pozycjami zwłaszcza wśród dzieci z kl. 2-4. Na początku uczniowie czytali książki zaraz po wypożyczeniu na przerwach, teraz zabierają do domu, by czytać w ciszy i spokoju.

20160217_125739 20160217_125910 20160217_125934 20160217_125944 20160217_130155 20160217_131223 20160217_131243 20160217_131318

PIRACI KSIĄŻKI

Zima przebiegła w naszej bibliotece na zabawach, konkursach i akcjach czytelniczych. Uczniowie tworzyli kolorowe postacie z książek, poszukiwali ukrytych książek (zabawa typu ciepło-zimno), rysowali komiksy, tworzyli własne okładki do książek, wyszukiwali słów – kluczy, rozwiązywali łamigłówki, tworzyli rebusy, rozwijali wyobraźnię tworząc rysunki z książką w tle, wykonywali graffiti, szyfrowali tytuły, pisali „donosy czytelnicze” (tytuły książek).

20160506_113327 20160506_113757  20160506_123630 20160506_123825

Światowy Dzień Kota w naszej szkole

kot

Jak co roku w lutym obchodzimy święto naszych milusińskich kociaków. W tym roku biblioteka szkolna również o nich nie zapomniała i postanowiła przygotować obchody na ich cześć. Atrakcji było wiele.
Specjalnie naszym milusińskim poświęcona została wystawa przygotowana z tytułów zakupionych z programu „Książka moich marzeń”. Dodać należy, że także uczniowie przynieśli albumy o kotach ze swoich prywatnych kolekcji, czytane były fragmenty opisów egzotycznych kocich ras oraz bajki z „kocim” bohaterem.

albumy przyniesione przez dzieci książki o kotach

 Największą radość sprawiła frekwencja. Każdy uczeń, który chciał się z nami bawić przystępował do „Klubu Kota” i otrzymywał stempel wstępu. Na każdej przerwie w bibliotece było tyle dzieci chętnych do wzięcia udziału w przygotowanych do nich zabawach – slalom po śladach kota, malowanie, kolorowanie, że część wychodziła ze smutnymi kocimi mordkami i opuszczonymi ogonkami. Bo zaznaczyć tu trzeba, że dzieci tak kochają kociaki, że same się za nie poprzebierały! Oto foto:

po śladach jak kot na przerwach koty spotykały się w bibliotece szkolnej miłośnicy kotów mają wspólny znak rozpoznawczy kot-mruczuś Aleksandra Janicka kl. 4a 2c 2b 2a

***********
Rysunkowe karty katalogowe

Uczniowie edukacji wczesnoszkolnej, a przede wszystkim dzieci z kl. 2b p. Renaty Ossowskiej, w ramach działań promujących czytanie i zachęcających inne dzieci do sięgania po książki, przygotowały piękne rysunkowe karty katalogowe.
Podobne, choć bardziej profesjonalne karty, wykonali uczniowie klas piątych pod opieką p. Małgorzaty Nowickiej.

SAM_2492SAM_2493 SAM_2485 SAM_2486 SAM_2487 SAM_2484

***********

Zabawa w tytuły

Wiosnę powitaliśmy tworzeniem gry czytelniczej. W maju klasy 3-6 układały gry czytelnicze z wykorzystaniem tytułów książek. Klasa, która użyje w treści najwięcej tytułów  wygra nagrodę.

20160506_121948 20160506_121839

 

Słowniczki polsko-angielskie

Uczniowie kl. 4-6 przygotowali słowniczki polsko-angielskie z wyrazami związanymi z książką, którą wypożyczyli. Taki słowniczek sprawdzał ich wiedzę ze znajomości języka angielskiego, a jednocześnie wzbogaci zbiór biblioteki, na którym będą mogli uczyć się najmłodsi nasi uczniowie.

20160506_113020

Dzień indiański w bibliotece szkolnej

Tym razem biblioteka szkolna zaprosiła uczniów naszej szkoły do zabawy w Indian. Uczniowie wyróżniali się tego dnia (14.04.) pięknymi pióropuszami, amuletami, a niektórzy nawet strojami indiańskimi.
W bibliotecznym tipi można było zapoznać się z ciekawostkami na temat życia Indian, ich ubioru, tego co jedli, jak się porozumiewali, skąd się brały ich imiona itd. Na chętnych czekały kolorowanki z postaciami Indian z pięknymi pióropuszami na głowach.

20160414_145036 20160414_104038 20160414_104149

************

Spotkanie dla rodziców…  bez rodziców

Na 27 kwietnia zaplanowane było spotkanie bibliotekarek szkolnych z rodzicami uczniów uczęszczających do naszej  szkoły.   Wszyscy   wychowawcy   klas 1-6   zostali   poproszeni  o zaproszenie w imieniu organizatorek spotkania rodziców naszych uczniów na swobodną dyskusję przy kawie i ciastku, tematem której miało być czytelnictwo i jego wpływ na rozwój dzieci.
Mimo  zaproszeń  i  wywieszonych  przy  wejściach  ogłoszeń,  z przykrością trzeba przyznać, że dużo nie brakowało, a trud włożony w przygotowanie tego przedsięwzięcia poszedłby na marne, bowiem żaden z rodziców nie znalazł czasu na debatę na ten wydawało nam się ważny temat.
Cieszymy się, że znalazły dla nas czas studentki Wydziału Pedagogiczno – Artystycznego UAM w Poznaniu, przyszłe nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej, które mamy nadzieję już wkrótce wybierając odpowiednie książki, modyfikując „utartą” listę lektur,  a także poprzez liczne zabawy zachęcą dzieci od klas najmłodszych do czytania.
Liczba   osób   nieczytających  wzrasta  z  miesiąca  na  miesiąc,  z roku na rok. Obawiam się, że obojętność na ten stan też.

20160428_144755 20160428_144930 20160427_160245 20160427_160213

***********

Przyłapani na czytaniu

Wśród licznych działań zaplanowanych do realizacji w ramach rządowego projektu „Książka moich marzeń” jest m.in. zadanie mające na celu uchwycić moment, w którym uczniowie naszej szkoły oddają się błogiej lekturze swojej ulubionej książki. Są to zarówno uczniowie klas starszych, jaki i młodszych.

FullSizeRender(1) FullSizeRender(2) FullSizeRender(3) FullSizeRender(4) FullSizeRender(6) FullSizeRender(7) FullSizeRender(8) FullSizeRender20160509_10261820160509_10263820160509_10265720160509_102703

************

Klasy najstarsze oceniały książki

Czytelnicy z kl. V i VI mieli możliwość wypowiedzenia się na temat przeczytanej książki pisząc jej recenzję. W ten sposób inni uczniowie mogli skorzystać z ich podpowiedzi przy wypożyczaniu danej książki i przeczytać, co na jej temat uważa poprzedni czytelniki.

SAM_2495 SAM_2496