rodzice SZPZ
Rodzice dzieciom
?Oto jest Kasia? Miry Jaworczakowej to interesująca książka, z którą mogli się zapoznać uczniowie klasy 3d. Poprosili oni o przeczytanie fragmentów tej lektury mamę jednej z uczennic. Najważniejszym celem naszej akcji, która odbywa się cyklicznie, jest zachęcenie do czytelnictwa. Słuchanie tekstu czytanego przez Panią Beatę Łuczak dostarczyło naszym uczniom wielu pozytywnych emocji. Dziękujemy!
Przygotowała ? p. Anna Jarmuszczak
***************
Kiermasz świąteczny
Rada Rodziców przy Szkole Podstawowej nr 12 w Kaliszu zapraszają Rodziców i uczniów naszej szkoły na Kiermasz świąteczny, który odbędzie się 21 grudnia i rozpocznie już o godz. 7.30 (na parterze budynku).
Na kiermaszu będzie można kupić własnoręcznie wykonane przez dzieci i nauczycieli ozdoby bożonarodzeniowe ? aniołki, choinki, bałwanki, pierniki, ale także upieczone przez uczniów i ich rodziców świąteczne ciasta i ciasteczka.
Zebrane w ten sposób fundusze Rada Rodziców przeznaczy na nagrody i inne potrzeby uczniów naszej szkoły.
Serdecznie zapraszamy
Rada Rodziców
***************
Rodzinnie i zdrowo
?MAMO, TATO poćwicz ze mną!? ? pod takim hasłem odbył się w naszej szkole festyn rodzinny promujący zdrowie.
Głównym organizatorem tego przedsięwzięcia była Rada Rodziców przy Szkole Podstawowej nr 12 w Kaliszu. Program festynu przygotowywany był w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i wszyscy zaangażowani byli do osiągnięcia wspólnego celu, jakim tego dnia była dobra zabawa.
Wśród atrakcji przewidzianych w programie festynu dominowały konkurencje sportowe. Uczniowie wraz z opiekunami rzucali woreczkami do celu, skakali w dal, skakali na skakance, wykonywali strzały na bramkę, a także jeździli na hulajnodze oraz rowerze. Mieli możliwość obejrzenia pokazu sztuki walki, przejażdżki na quadach oraz zaprezentowania swoich umiejętności w popisach wokalnych, tanecznych i gimnastycznych.
Do ciekawych punktów festynu należy zaliczyć także licytację prac naszych uczniów. Do naszej szkoły uczęszcza wielu utalentowanych uczniów. Na licytację wybrano prace z klas 1-3 oraz 4-6. Z pewnością miło jest zobaczyć swoją pracę oglądaną przez innych ludzi, a jeszcze milej kiedy jest kupowana.
Było też coś dla ciała. Atrakcją dla uczniów były kiełbaski z grilla oraz żur ugotowany przez panie kucharki. Nie zabrakło też wypieków mam naszych podopiecznych.
Na koniec rozdano nagrody, ale chyba nikt nie ma wątpliwości, że tego dnia wszyscy byli wygrani, bo byliśmy razem!
Przygotowała ? p. Agnieszka Giernalczyk
Serdeczne podziękowania sponsorom festynu, którymi byli: Zakłady Wędliniarskie ?Werbliński?, Zarząd PSS Społem w Kaliszu, pani Elżbieta Matczak, sklep ?Radość?, a także dyrekcji szkoły, nauczycielom i rodzicom zaangażowanym w przygotowanie tego radosnego dnia. Szczególne podziękowania kierujemy do państwa Krystyny i Henryka Walczaków oraz pana Adama Krawczyka za użyczenie quadów i trampoliny, a także do pana Roberta Jędrzejewskiego instruktora z ?5 Rytm Krav Maga? za pokaz walki w krótkim dystansie.
Przewodnicząca Rady Rodziców
? p. Róża Krawczyk-Wendland
*********
Warsztaty dla rodziców
Pedagog szkolny Izabela Jaśkiewicz serdecznie zaprasza na warsztaty wychowawcze dla rodziców ?Jak kochać i wymagać?, które odbędą się w dniach 23, 24 maja 2016r. w godzinach 15:30 ? 17:30 w Szkole Podstawowej nr 12 w Kaliszu. Zapisy na warsztaty przyjmuje pedagog.
Spotkania będą miały charakter warsztatowy. Warsztaty będą bezpłatne i zostaną przeprowadzone przez pedagoga szkolnego Izabelę Jaśkiewicz. Przewidywana tematyka warsztatów: style wychowania, postawy wychowawcze, umiejętne stawiania granic, konsekwencja w wychowaniu, skuteczne nagradzanie i karanie dziecka, uczucia dziecka, konstruktywna współpraca i współdziałanie z dzieckiem, aktywne słuchanie.
Zaprasza ? pedagog szkolny ? p. Izabela Jaśkiewicz
***********
Strefa zaufania ? punkty konsultacyjne dla rodziców
Stowarzyszenie Fajna Szkoła w Kaliszu zaprasza chętnych Rodziców do udziału w szóstej edycji programu społecznego ?Strefa zaufania?. Dzięki dotacji Wojewody Wielkopolskiego i Prezydenta Miasta Kalisza na terenie Kalisza zostały uruchomione cztery psychologiczno ? pedagogiczne punkty konsultacyjne dla rodziców szukających pomocy w rozwiązywaniu problemów rodzinnych, szkolnych i wychowawczych.
Poczynając od 2 września do połowy grudnia 2015 r. będzie można skorzystać tam z porady.
W celu umówienia wizyty należy skontaktować się telefonicznie z wybranym punktem:
? Gimnazjum Nr 4 w Kaliszu przy ulicy Polnej 17
tel. 62/ 766 29 83 (dyżurują psycholog, pedagog)
? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu przy ulicy H. Sawickiej 3b tel. 62/ 764 00 00 (dyżuruje pedagog)
? Zespół Szkół w Kaliszu ul. Wąska 13 (nowa szkoła)
tel. 62/ 502 50 61 (dyżuruje psycholog)
? Niepubliczne Przedszkole ?Pluszaki? ul. Asnyka 6A
tel.62/ 764 00 00 (dyżuruje pedagog)
Punkty działają w godzinach popołudniowych. Porad udzielają psycholodzy i pedagodzy z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami.
*************
Porady dla rodziców
Dziewięć błędów wychowawczych popełnianych przez dobrych rodziców
Bycie rodzicem jest czymś wydawałoby się prostym i naturalnym, ale jednocześnie nie ma nic w życiu ważniejszego i trudniejszego jak wychowanie dzieci na ludzi zdrowych i szczęśliwych. W rzeczywistości wielu z rodziców jest tak zajętych codziennymi sprawami, że zwracają baczniejszą uwagę na swoje dzieci dopiero wtedy, gdy zaczynają mieć z nimi problemy. Każdy może być wspaniałym rodzicem, ale trzeba chcieć uczynić z wychowywania życiowy priorytet. Zamieszczone poniżej rady i wskazówki pomogą ustrzec się podstawowych błędów wychowawczych.
Błąd 1 ? Wpajanie błędnych przekonań
Błędne przekonania to przekazywanie dzieciom przez rodziców szkodliwych komunikatów, które mogą okazać się destrukcyjne, gdy dzieci już dorosną. Błędne przekonania, których nie wolno wpajać dzieciom to:
-
?We wszystkim musisz być najlepszy?- wystarczy jeśli dziecko będzie starać się robić jak najlepiej to, czego się podejmie.
-
?Znaczysz tyle, co twoje osiągnięcia?- dziecko zasługuje na miłość bez stawiania żadnych warunków, ponieważ ma wówczas szansę czuć się bezpiecznie, a jego samoocena jest wyższa.
-
?Negatywne uczucia są złe?- trzeba uzmysławiać dziecku, że ma prawo do swoich uczuć, a silne emocje są zupełnie normalne.
-
?Wszyscy muszą cię lubić?- nie da uniknąć się konfliktów, zawsze należy wysłuchać odmiennych punktów widzenia, a równocześnie obstawać przy swoim, jeśli jesteśmy przekonani o swojej racji.
-
?Popełnianie błędów lub proszenie o pomoc jest złe?- w domu powinna być wspierająca i otwarta na problemy dziecka atmosfera, by zapewnić dziecku pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa.
Błąd 2 ? Nieświadome prowokowanie złego zachowania
Wszystkie dzieci chcą skupiać na sobie uwagę. Uwielbiają, kiedy je chwalisz, z drugiej strony, wolą raczej być przez ciebie skrzyczane i pouczone niż kompletnie ignorowane i niezauważane. Dzieci nie wolno ignorować!
-
Zauważaj dobre zachowania, a nie tylko złe.
-
Chwal konkretne, dobre zachowania, unikaj pochwał ogólnych.
-
Zawsze próbuj ?wyłapać? dobre zachowanie dziecka i je nagradzaj.
-
Chwal każdy, nawet mały kroczek ku pożądanemu zachowaniu.
-
Czasami trzeba nagradzać brak złego zachowania.
Błąd 3 ? Brak konsekwencji
Brak konsekwencji to jedna z najczęstszych pułapek, w jakie wpadają rodzice. Przyczyny to: brak czasu, roztargnienie, stres, nieuwaga. Bez względu na to, co jest tego powodem, brak struktury i konsekwencji przyczynia się do powstawania wielu problemów wychowawczych.
-
Konsekwentne zasady zaspokajają dziecku potrzebę bezpieczeństwa, przewidywalności i kontroli.
-
Surowość czy zbytni liberalizm nie mają takiego znaczenia, jak stałe przestrzeganie ustalonych zasad i konsekwencja.
-
Dbaj o konsekwentne wykonywanie codziennych czynności.
-
Nie zaprowadzaj dyscypliny, kiedy jesteś zły.
-
Rodzice powinni tworzyć jeden front wychowawczy.
-
Daj jedno ostrzeżenie, a potem dopiero zastosuj odpowiednia karę.
-
Stosuj krótkie i łatwe do zrealizowania kary.
-
Pamiętaj o danych dziecku obietnicach.
Błąd 4 ? Pułapki porozumiewania się
Umiejętność porozumiewania się ze swoim dzieckiem to najprawdopodobniej najważniejsza umiejętność rodziców. Kiedy dzieci wiedzą, że mogą porozmawiać o swoich sprawach z rodzicami, czują, że są ważne i kontrolują sytuację. Dobra komunikacja jest podstawą uczenia dzieci samooceny, pokojowego rozwiązywania problemów i współpracy z innymi.
-
Otwarta komunikacja jest najskuteczniejszą metodą wychowawczą.
-
Otwarta komunikacja łagodzi konflikty między rodzicem a dzieckiem.
-
Słuchanie to proces aktywny: kiedy rozmawiasz z dzieckiem skupiaj na nim całą swoją uwagę.
-
Staraj się wsłuchiwać zarówno w treść wypowiedzi dziecka, jak i jego uczucia.
-
Nie bądź rodzicem: autorytarnym, pouczającym, obwiniającym, bagatelizującym.
-
Unikaj komunikatów: ?ty?- ty tak zawsze, przestań, jesteś źle wychowany, jak ty się zachowujesz?, powinieneś to wiedzieć, zachowujesz się jak niemowlę, jesteś okropny.
-
Stosuj komunikaty: ?ja?- nie mam ochoty na zabawę, jestem zmęczona, nie mogę ugotować obiadu, bo w kuchni jest bałagan, jestem załamana, kiedy widzę co dzieje się w twoim pokoju, jest mi smutno, kiedy tak do mnie mówisz, bardzo mi przykro, gdy tak się zachowujesz.
Błąd 5 ? ?Zrobię to za Ciebie?
Bez względu na to, jak wspaniałymi jesteśmy rodzicami, nasze dzieci będą w życiu napotykały na różne trudności i przeszkody. Rodzicom nie jest łatwo patrzeć jak ich dzieci zmagają się z tymi wyzwaniami, chcą ustrzec je przed bólem i rozczarowaniem. W ten sposób mimowolnie pozbawiają je możliwości uczenia się na własnych błędach, uzależniają od siebie, zamiast uczyć samodzielności i niezależności.
-
Kiedy to tylko możliwe, pozwalaj dziecku przewidywać logiczne konsekwencje swojego postępowania.
-
Ciągłe rozwiązywanie problemów za dziecko wywołuje jego złość i pogłębia zależność od rodziców.
-
Uczenie się na własnych błędach jest niewłaściwe tylko wtedy, gdy zagraża bezpieczeństwu dziecka lub narusza prawa innych.
-
Pomagaj w rozwiązywaniu problemów wtedy, kiedy twoja interwencja jest konieczna.
Błąd 6 ? Żelazna dyscyplina
W każdej rodzinie są sytuacje wymagające od rodziców wprowadzenia i stosowania dyscypliny. Rodzice mogą tu jednak popełnić wiele błędów, których dałoby się uniknąć dzięki planowi działania.
-
Nie wprowadzaj i nie stosuj dyscypliny, kiedy jesteś zły.
-
Stosuj dyscyplinę w odpowiednim momencie.
-
Wyciągaj odpowiednie, sprawiedliwe konsekwencje.
-
Dawanie dzieciom wyboru kary zwiększa ich poczucie kompetencji i kontroli.
-
Wprowadzaj dyscyplinę świadomie, by uczyć.
-
Celem stosowania dyscypliny nie jest udowodnienie, kto ma rację, a kto jej nie ma.
-
Celem dyscypliny jest zmiana zachowania, które stwarza problemy.
Błąd 7 ? ?Rób to, co mówię, a nie to, co robię?
Rodzice mają nadzieję, że dzieci darzą ich miłością i szacunkiem. Jeśli rodzicom w pełni udało się wzbudzić do siebie szacunek, nie powinni się dziwić, kiedy dzieci w sposób naturalny biorą z nich przykład. Jeśli nasze zachowanie ma taki głęboki wpływ na dzieci, zobowiązuje to nas do zachowywania się właściwie. Rodzic nie może wymagać od dziecka określonego zachowania, jeśli sam tak się nie zachowuje.
-
Ucz dziecko, dając mu dobry przykład.
-
To, co rodzice robią, ma na dzieci większy wpływ niż to, co mówią.
-
Rodzice wpływają zarówno na pozytywne, jak i negatywne zachowanie swoich dzieci.
-
Małe dzieci i nastolatki mogą ulegać wpływom rówieśników i mediów, ale najczęściej przyjmują wartości i postawy przekazywane im przez rodziców.
Błąd 8 ? Ignorowanie potrzeb i trudności dziecka
Każde dziecko jest wyjątkowe, ma swoje zalety, wady, zainteresowania, umiejętności i słabości. Gdy dorasta, rodzice uświadamiają sobie tę wyjątkowość jego cech osobowości.
Niektóre z tych cech są całkowicie pozytywne i należy je wspierać. Inne skłonności mogą stwarzać problemy i powinny zostać wyeliminowane.
-
Wiele dzieci przejawia dziwne zachowania i nastroje, ale w rzeczywistości są one normalne i mijają.
-
U niektórych dzieci występują objawy zaburzeń wymagające interwencji specjalistów.
-
Rodzic powinien zaniepokoić się zachowaniem sprawiającym problemy, jeśli utrzymuje się ono przez dłuższy czas, jest bardzo nasilone lub przeszkadza dziecku w codziennym funkcjonowaniu.
-
Zaburzenia wymagające pomocy specjalisty to:
-
zespół nadpobudliwości psychoruchowej ADHD,
-
zaburzenia procesu uczenia się,
-
depresja dziecięca,
-
nerwica lękowa,
-
agresywność dziecka,
-
fobie
Błąd 9 ? Hamowanie naturalnej radości życia i ciekawości
Kiedy dorośniemy, często zapominamy, jak to było być dzieckiem. Dajemy się wciągnąć w wir codzienności, ograniczając swoje życie do zarabiania pieniędzy, spłacania rat i wychowywania dzieci. Zapominamy, że one również mogą nas czegoś nauczyć. Jeśli będziemy wrażliwi i uważni, pokażą nam, jak cudowne i fascynujące może być nasze życie, o czym w mniejszym lub większym stopniu zapomnieliśmy. Dzieci przypomną nam, jak żyć chwilą obecną.
-
Uczyń z wychowywania najwyższą wartość.
-
Aktywnie uczestnicz w życiu dziecka.
-
Dawaj dobry przykład zarówno słowem, jak i czynem.
-
Ucz się od swoich dzieci, uważnie je obserwuj.
-
Baw się ze swoim dzieckiem!
/na podstawie książki Kevina Steedaz?Dziesięc błędów wychowawczych popełnianych przez dobrych rodziców?/
Do czytania o wychowaniu i nie tylko ? pedagog szkolny poleca:
-
Faber, E. Mazlish ? ?Jak mówić żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły?
-
T. Gordon ? ?Wychowanie bez porażek?
-
C. Kevin Steede ? ?10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców?
-
J. Sakowska ? ?Szkoła dla Rodziców i Wychowawców?
-
Robert J. MacKenzie ? ?Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić??
-
www.swierszczyk.pl/dla- rodzicow/